پرش لینک ها

تاثیر مدیران نالایق در کاهش حس وفاداری کارمندان

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط ما وجود مدیران نالایق، بیشترین عامل کاهش حس وفاداری در کارمندان است. مدیر لایق علاوه بر داشتن توانایی و دانش لازم برای جایگاهش، باید از مهارت‌های نرم هم به‌خوبی برخوردار باشد. منظور از مهارت‌های نرم، مواردی مانند هوش هیجانی، توانایی برقراری ارتباط مناسب با اعضای تیم، گوش‌دادن فعال به اعضای تیم، خلاقیت و سازگاری است.
جالب است بدانید که خیلی اوقات کارمندان، مدیر خود را ترک می‌کنند، نه سازمان را! دلیل آن هم کاهش حس وفاداری در کارمندان نسبت به مدیرشان است. اما علت این امر چیست؟ گفتیم که لایق‌بودن یک مدیر به دو عامل بستگی دارد؛ شایستگی و دانش لازم برای جایگاهش و مهارت‌های نرم. زمانی که کارمندان متوجه شوند مدیرشان توانایی‌های لازم برای ایفای نقشش را ندارد، نسبت به او و سازمان دچار تردید می‌شوند. مدیران باید در مقایسه با کارمندان، برای جایگاه مورد نظر، شایسته‌تر، تواناتر و به قول معروف، حداقل یک سروگردن از سایرین بالاتر باشند؛ وگرنه کارمندان چطور باید به مدیر خود اعتماد و با چه انگیزه‌ای برای دستیابی به اهداف سازمان تلاش کنند؟ مدیر بدون مهارت و توانایی، باعث کاهش اشتیاق و در نتیجه، کاهش وفاداری کارمندان خواهد شد.
از سوی دیگر، مدیرانی که از مهارت‌های نرم لازم برخوردار نیستند، نمی‌توانند به‌خوبی با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنند و کنارشان باشند، انعطاف‌پذیر نیستند، به اعضای تیمشان گوش نمی‌دهند و باعث ایجاد شکاف بزرگی بین خود و کارمندان می‌شوند. نتیجه این شکاف، چیزی جز کاهش انگیزه و وفاداری کارمندان نخواهد بود. فراموش نکنید که حس وفاداری خریدنی نیست، بلکه باید آن را به دست آورد. سازمانی که کارکنان وفادار می‌خواهد، باید مدیرانی لایق داشته باشد؛ مدیرانی که علاوه بر داشتن توانایی‌های لازم برای دستیابی به اهداف سازمان، از طریق برقراری ارتباط درست با اعضای تیم، آن‌ها را برای رسیدن به چشم‌انداز سازمان، هدایت کنند.

مشاهده
بکشید