پرش لینک ها

چرا مصاحبه خروج از سازمان

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که مصاحبه خروج چه مزایایی می‌تواند برای سازمان شما به همراه داشته باشد؟ برخی سازمان‌ها به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و با بهره‌گیری از مزایای آن، روز‌به‌روز، مسیر رشد و موفقیت خود را هموارتر می‌کنند. مصاحبه هنگام خروج کارمندان، نه‌تنها یک اقدام هوشمندانه، بلکه واقعی‌ترین گفت‌وگو بین سازمان و کارکنانش است؛ چراکه کارمندان در این مصاحبه، بدون هیچ ترس و نگرانی، می‌توانند تمام مشکلات و واقعیت‌های سازمان را با شما به اشتراک بگذارند.
مصاحبه خروج به سازمان دید درستی از شرایط و مشکلات فعلی می‌دهد و دو مزیت را شامل می‌شود؛ یک، می‌توانید با شناخت نقاط ضعف سازمان، برنامه‎ای برای رفع آن‌ها بریزید و مسیر درست را به‌ سمت اهدافتان طی کنید. مورد دوم هم اینکه با شناخت دلایل نارضایتی کارکنان و علل ترک شغل، می‌توانید جلوی خروج کارکنان دیگر به دلایل مشابه را بگیرید و نرخ خروج سازمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. مسلما نیازی نیست بگوییم که نرخ خروج بالا در یک سازمان، چه آسیب‌هایی می‌تواند به پیکره سازمان وارد کند و چه هزینه‌هایی هنگفتی برای سازمان به وجود آورد.
از سوی دیگر، زمانی که شما استراتژی مصاحبه خروج را در سازمان خود پیاده می‎کنید، تصویر بهتری را از سازمان برای کارکنان می‌سازید، حتی هنگام خروج. این مصاحبه کمک می‌کند تا کارمند سبک‌تر شود و با احساس بهتری سازمان شما را ترک کند. بدون شک این امر باعث ایجاد و حفظ یک برند کارفرمایی قوی برای شما خواهد شد. البته نکته مهمی که باید در انجام مصاحبه خروج در نظر داشته باشید، استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده است. خیلی اوقات مدیران عامل، انجام مصاحبه را به مدیران لایه های پایین تر تفویض اختیار می‌کنند و نظارتی بر آن ندارند. در نتیجه، داده‌ها فقط روی هم انباشته می‌شوند و هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نخواهد شد. پیشنهاد ما این است که این مصاحبه‌ها توسط مدیر‌عامل، نظارت و ارزیابی شوند تا از داده‌ها در جهت پیاده‌سازی استراتژی‌های بهتر و رشد سازمان بهره ببرید.

مشاهده
بکشید